måndag 5 januari 2009

Sånt här funderar jag på en dag som denna

Står i kassan på ICA och har en tant framför mig som precis ska betala sina varor.

Kassörskan: - Det blir 66.50. Och så ser jag att du har ett ICA-kort där i börsen som du ska dra.
Tant: - 66.50, då ska vi se här om jag hittar någon 50-öring så att det blir jämnt.
Kassörskan: - Ja, och glöm inte ICA-kortet.
Tant: - Sådär, 66,50 exakt.

Tant stänger börsen och känner sig nöjd. Men kassörskan är inte lika road.

Kassörkan: - Du har inte dragit ICA-kortet. Jag såg att du hade ett där bak i börsen.
Tant: - Ja, ja. Jag har ett här. Då ska vi se. Sådär, då drar jag det nu då.
Kassörskan: - Tack, tack.
Tant: - Tack.

Det här är en lustig situation som väcker en rad frågor:
1. Varför är kassörskan så intresserad av att tant ska dra sitt ICA-kort? Särskilt när det är kö i kassan och det tar extra tid.
2. Varför är tant själv inte intresserad av att dra sitt ICA-kort? Vill hon inte ha bonus?
3. Och till sist, men väldigt viktigt, varför tittar kassörskan överhuvudtaget i tants börs?

En dag som denna i Skellefteå.

3 kommentarer:

Unknown sa...

En annan viktig fråga: varför kallar du en 55-åring för tant?

Ingoman sa...

Kanske lite onödigt. Men hon hade kläder som en tant. Dessutom gillar jag ordet. Det klingar bra i munnen.

Ingoman sa...

Efter en överläggninge med mig själv har jag nu tagit bort onödiga fakta i texten.